Według raportów branżowych dotyczących rynku opakowań, branża spożywcza pochłania ok. 63% wyprodukowanych opakowań w Polsce oraz około 60% produkcji opakowań w Europie. Natomiast opakowania produktów spożywczych stanowią szerokie odzwierciedlenie trendów opakowaniowych. Wprowadzenie nowego produktu spożywczego na rynek to ogromne wyzwanie, również w sferze designu. Ciekawy design opakowania często decyduje o sukcesie produktu na rynku. Doskonały design jest nie tylko zgodny z trendami, ale również wyróżniający produkt na rynku.
Jakie trendy w designie opakowań spożywczych będą dominować w latach 2019 – 2020?
#1. Ekologia i zielony marketing
Ekologia w designie wyrażana jest dwojako, w zależności od rodzaju produktu spożywczego. W jednym z nurtów designu dąży się do kreowania produktu ekologicznego (wraz z opakowaniem), dzięki skojarzeniom powrotu do natury poprzez umieszczanie odpowiedniej kolorystyki na opakowaniu lub eksponowanie ekologicznych walorów produktu (umieszczanie komunikatów typu: „Wolny od…” lub „Bez…”). Drugi nurt designu zakłada, że w opakowaniu ważne jest nie tylko to, co zostało na nim wydrukowane, ale również surowiec, z którego wykonane jest opakowanie (np. opakowania z materiałów odnawialnych, nadających się do recyklingu i biodegradowalnych). Chodzi o zasygnalizowanie konsumentowi, że producent dba o środowisko oraz prowadzi działania pro środowiskowe (zielony marketing).
Foto 1. Woseba BIO Organic – ekologiczny design opakowania, https://woseba.pl/
Foto 2. Coca Cola i marka Kropla Beskidu, wprowadzenie butelek PlantBottle, które zawierają 30% surowca roślinnego z trzciny cukrowej. Butelka podlegająca recyklingowi. Coca Cola prowadzi badania nad butelkami w 100% pochodzenia roślinnego.
#2. Minimalizm i prostota
Opakowania ascetyczne w formie graficznej, oszczędne, często w mono- lub duokolorze z wykorzystaniem wyróżniającej typografii. Liczy się prosty skład produktów, ale również prosta forma designu opakowania. W designie trend ten znajduje odzwierciedlenie w postaci tzw. „czystej etykiety”.
Foto 3. Dobrofarm – linia produktów ziołowych w minimalistycznym opakowaniu, https://www.bakaliowyswiat.pl/sklep/ziola.php
#3. Opakowania typu „convenience”
Zgodnie z prognozami Polskiej Izby Opakowań, w 2020 roku opakowania wygodnej żywności stanowić będą ok. 8-10 proc. rynku opakowań żywności o wartości ok. 2,9 – 3,1 mld zł. Tego typu opakowania są odpowiedzią na coraz szybsze tempo życia, rosnącą liczbę jednoosobowych gospodarstw domowych oraz potrzebę szybkości, prostoty i łatwości w przygotowywaniu posiłków. W branży opakowaniowej przekłada się to na specjalny design opakowania, które mieści mniejszą gramaturę porcji produktu oraz daje możliwość podgrzania dania w opakowaniu, bez konieczności przekładania go na talerz. Opakowanie typu ‘convenience’ powinno być zaprojektowane zgodnie z trzema podstawowymi kryteriami: szybkość, wygoda i bezpieczeństwo użycia.
Foto 4. Dania gotowe „U Jędrusia”. Jest to przykład marki rozwijającej się dzięki trendowi „convenience”, zyskującemu coraz większą popularność, https://u-jedrusia.pl/nasze-produkty/
#4. Opakowania aktywne i inteligentne
Specjalnafunkcjonalność opakowania, poprawiająca jakość i bezpieczeństwo spożywanych produktów – może stanowić o przewadze konkurencyjnej marki. W utrzymaniu dobrej jakości produktów żywnościowych pomocne stają się opakowania nowej generacji – opakowania aktywne. Główną ideą stworzenia tych opakowań było wydłużenie czasu przydatności do spożycia, polepszenie właściwości organoleptycznych, w tym: poprawa walorów smakowych oraz utrzymanie niezmienionej jakości produktu. Innym rodzajem opakowań są opakowania inteligentne, dające możliwość komunikacji z konsumentem.
Dzięki technologiom takim jak „blockchain”, czy ulepszonym kodom kreskowym konsumenci mają możliwość sprawdzenia za pomocą smartfona, skąd pochodzi dany produkt, jak długą drogę przebył zanim trafił do sklepu, a nawet jak wygląda gospodarstwo lub przedsiębiorstwo, w którym produkt został wytworzony.
Wprowadzenie takich rozwiązań wymaga ścisłej współpracy pomiędzy producentem, technologiem opakowań, grafikiem, informatykiem oraz drukarnią od samego początku tworzenia opakowania.
Foto 5. Żywiec oraz indykator temperatury najlepszej do spożycia w kształcie korony- https://grupazywiec.pl/marki/zywiec/
#5. Health & wellness, czyli prozdrowotne właściwości żywności na opakowaniu
Trend prozdrowotny znajduje swoje odzwierciedlenie w zdrowszych wersjach jogurtów, batonów, napojów energetycznych, deserów, czy nawet piwa. Jednak wpływ trendu nie ogranicza się do samych produktów – ma istotny wpływ też na wygląd opakowania: kody kolorystyczne, grafikę i komunikację. Znaczącym elementem opakowania stały się tabelki opisujące naturalne składniki, stemple oraz certyfikaty podkreślające korzystny wpływ produktu na zdrowie lub wygląd.
Foto 6. Tymbark Vitamini, codzienna dawka witamin, https://tymbark.com/produkty/vitamini/