Dzisiaj chyba już każdy producent, który eksponuje na półkach sklepowych swój produkt wie jak bardzo ważną rolę pełni opakowanie. Jest miejscem, które umożliwia dialog z konsumentem, narzędziem marketingowym budującym wizerunek marki, obiecującym konkretne korzyści związane z obcowaniem z marką i użytkowaniem produktu.
Dlatego producenci, a w szczególności producenci kosmetyków tutaj są niekwestionowanymi liderami, przywiązują ogromną uwagę do opakowania i etykiety. Prześcigamy się w sposobach wyróżnienia się na półce i dotarcia do konsumenta przed konkurencją.
Jednak abyśmy mogli rozmawiać o opakowaniu produktu, które kupią konsumenci w zależności od tego jakie pokolenie reprezentują, musimy sobie te pokolenia scharakteryzować ,zrozumieć i poznać ich decyzje zakupowe oraz dowiedzieć się gdzie najczęściej kupują i na co zwracają uwagę.
Czyli wybieramy się w podróż międzypokoleniową… w robieniu zakupów.
Pokolenie Baby Boomers (urodzeni w latach 1946-64)
To najstarsza wiekowo grupa konsumentów i przy tym najbardziej zasobna finansowo. To zakupowi tradycjonaliści wybierający sklepy stacjonarne, gdzie można dokładnie obejrzeć produkt. Jako pierwsze pokolenie dorastające w czasach radia i telewizji nie zaakceptowali świata wirtualnego- mediów społecznościowych czy sklepów internetowych. To pokolenie kieruje się sentymentem do znanych sobie marek i jest niesamowicie lojalne w swoich wyborach. Konserwatywnie i praktycznie podchodzą do nowości. Interesują ich produkty Premium – mają pieniądze a zakupy traktują jako przyjemność i luksus, na który chętnie sobie pozwalają.
Opakowanie czy etykieta przyciągająca ich uwagę powinna być minimalistyczna, ale przy tym bardzo elegancka, uszlachetniona złotymi czy srebrnymi elementami (cold, hot stamping) nawiązywać do tradycji, do pochodzenia lub składu kosmetyków. Liczy się prosty przekaz i autentyczność. Etykieta powinna jasno komunikować o tym co zawiera dany kosmetyk. Styl retro przypominający o czasach ich młodości będzie idealnie dopasowany do tej grupy konsumentów. Rozwiązania etykietowe w postaci strukturalnych papierowych podłoży z motywem roślinnym sugerującym naturalność z pewnością przyciągną uwagę pokolenia Baby boomers.
Pokolenie X (urodzeni w latach 1965 – 1979)
To pokolenie nieustannie edukujących się konsumentów. Rozważnie i przemyślanie robią zakupy, po dokładnym zebraniu i przeanalizowaniu informacji o nich. Dla nich istotna jest cena oraz jakość produktów. Są lojalni wobec marek i bardzo sceptycznie nastawieni na chwyty marketingowe – nie poddają się ich wpływom i reklamom, bo zanim kupią dokładnie sprawdzą autentyczność marki. Kupują zarówno w sklepach stacjonarnych jak i internetowych.
Style graficzne nakierowane na to pokolenie powinny cechować prostota i pragmatyzm.
Etykieta powinna jasno i krótko komunikować do czego i na co jest dany kosmetyk.
Minimalistyczne tzw. czyste rozwiązania etykietowe na podłożach papierowych, białych lub przeźroczystych foliach z nawiązaniem do składu czy funkcji kosmetyku przyciągną uwagę Pokolenia X.
Pokolenie Y – Milensilasi (urodzeni w latach 1980 – 1994)
Milenialsi to najbardziej wyedukowani konsumenci stanowiący zarazem najbardziej liczną i niezwykle aktywną grupę na rynku. Nieustannie poszukują informacji o produktach głownie w Internecie. Ułatwia im to sprawne poruszanie się i korzystanie z wszelkiego rodzaju nowinek technologicznych. Są kreatywni, otwarci, nastawieni na testowanie nowych produktów, a co za tym idzie brakuje im lojalności wobec marek. Uwielbiają zakupy, ale zwracają uwagę na ceny i chętnie korzystają z outletów. Ogromną uwagę przywiązują do ekologii i bardzo promują trendy vege, bio, Eko.
Milenialsi czytają etykiety. Interesują ich składy produktów, ale też zaangażowanie producentów w szczytne cele, które z przyjemnością wspierają, dlatego często kupuja pod wpływem impulsu. Uwielbiają niszowe marki produkowane w małych manufakturach, szczególnie nawiązujące do naturalizmu, ochrony środowiska i świata.
Projekty graficzne ich kosmetyków powinny cechować energetyczna kolorystyka, motywy owocowe, kwiatowe inspirowane naturą. Zachwycają ich ekologiczne rozwiązania etykietowe – papiery z fakturą, papiery czerpane, biodegradowalne folie np. z trzciny cukrowej czy etykiety drewniane.
Pokolenie Z (urodzeni po 1995 roku)
Pokolenie Z zwane „królami życia” to najmłodsza generacja wchodząca na rynek zakupowy. Dysponują coraz większymi zasobami finansowymi, ale też mają bardzo wysokie wymagania wobec produktów, którym coraz trudniej sprostać. Żywo zainteresowani wszelkimi nowościami poszukują ich i informacji o nich w Internecie. Wirtualny świat to dla nich środowisko naturalne, gdzie odbywa się życie – Wszystko, co musimy wiedzieć o produktach znajdziemy w Internecie” . Tam też znajdują swoje autorytety – blogerów, influenserów, których z lubością naśladują. Podatni na modę i trendy, zafascynowani najnowocześniejszymi technologiami – wszystkim chwalą się na portalach społecznościowych przed licznym gronem wirtualnych znajomych.
Produkty kupują głownie w Internecie i właśnie w e – sklepach dlatego powinny one wyglądać rewelacyjnie, żeby ich zachęcić.
Pokolenie Z zainteresują nowoczesne i futurystyczne opakowania i etykiety – nowy sposób otwierania kartoniku z kremem, etykiety wielostronicowe peel-off – otwórz zamknij, grafiki nawiązujące do popularnych bohaterów bajek i kreskówek – wszystko co można potraktować jako element zabawy.
Projekty graficzne powinna cechować intensywność kolorów – czyli znów zastosowanie podłoży etykietowych o niskiej chłonności, aby dobrze te barwy wydobyć, zastosowanie folii holograficznych, złotych, które mają podkreślić premium kupowanego produktu.
I już nie podkreślamy etykiety delikatnie i minimalistycznie jak dla pokolenia Y. Tutaj już musimy krzyczeć przez opakowanie.
Podróż pokoleniową możemy zakończyć przykładowymi propozycjami rozwiązań etykietowych:
- Etykiety peel –off – mogą być 4, 6 czy 8 stronicowe. Są satysfakcjonującym rozwiązaniem dla pokoleń poszukujących informacji (pokolenia x i y), gdyż w sposób estetyczny można ich tam wiele umieścić. Niewiele firm kosmetycznych w Polsce wykorzystuje funkcję marketingową peel offa – można w nim umieścić zmienne kody i zachęcić konsumentów do konkursu, można zawrzeć informację, że klient kupuje np. trzeci produkt z limitowanej serii stu produktów, można umieścić zdjęcie pracowników, którzy dla klienta tworzą dany kosmetyk. Rozwiązania marketingowe z pewnością wzbudzą uwagę Pokolenia Z.
- Etykiety drewniane – zachęcają fanów rozwiązań ekologicznych. Nadają się do oklejania twardych powierzchni np. szklanych słoików kremów.
- Etykiety z zadrukiem od strony kleju – wyłanianie się w miarę korzystania elementów grafiki może stanowić element zabawy.
- Etykiety z odwróconym drukiem – w przypadku kiedy chcemy widzieć przez opakowanie obraz w pełnym kolorze możemy położyć farby w taki sposób, aby nie ‚zabić’ nimi całości kleju i zapewnić dobrą przyczepność etykiety do opakowania.
- Etykiety ze zmienną numeracją – narzędzie sprzedażowe jak i logistyczne.
- Etykieta zapachowa – można przygotować lakier o zapachu danego kosmetyku.
- Etykieta pokryta lakierem szronem – do zastosowania np. na kosmetyki zimowe, świąteczne, imituje efekt delikatnego zmrożenia.
Ciekawy projekt graficzny to połowa sukcesu sprzedażowego produktu. Można zadbać o to, by równie atrakcyjne wyglądał na ekranie komputera, jak też na żywo w postaci wydrukowanej etykiety. Doradztwo profesjonalnej drukarni pomoże zaoszczędzić czas i pieniądze i stworzyć etykiety, które sprzedają.