Jaki wpływ mają na nas barwy? Wpływają na nasze samopoczucie, emocje oraz decyzje zakupowe. Większość z nas myśli, że używanie kolorów w reklamach produktów czy projektach etykiet, to czysty przypadek, artystyczna inwencja twórcza grupy grafików albo pomysły projektanta. Nic bardziej mylnego – kolory związane są z doświadczeniami, wspomnieniami czy historiami z dzieciństwa. Dodatkowo barwy wywołują w naszych ciałach reakcje fizyczne. Czerwone światło wpływa na naszą szybką reakcję, a światło ciepłe o wiele bardziej skupia naszą uwagę, niż światło zimne. Warto zatem wiedzieć co mówią kolory na Twojej etykiecie, opakowaniu, dzięki czemu dobrze zaplanujesz akcje marketingowe, reklamę produktu oraz zaprojektujesz etykiety, które sprzedają.
Sam Pablo Picasso mawiał „Kolory, podobnie jak rysy twarzy, podążają za zmianami emocji”.
Przede wszystkim kolory reprezentują konkretne symbole.
Kolor czarny
- Reprezentuje luksus, elegancję i wiarygodność
- Kojarzony jest z mocą, tajemniczością, nowoczesnością, umiarkowaniem
- Wywołuje szacunek
- Uosabia dobrą jakość oraz wysoki poziom
- Czarne tło w fotografii używane jest aby uwydatnić inne kolory
Kolor czerwony
- Sprawia że nasze tętno i apetyt wzrasta, a sami odczuwamy uczucie natychmiastowej sprawy, niebezpieczeństwa
- Skupia naszą uwagę, dlatego tak często używany jest w reklamach
- Symbolizuje krew, a więc kojarzy nam się z emocjami wojny, miłości, pasji i nienawiści czy erotyzmu (np. czerwona szminka, czerwone paznokcie)
- Łączymy go z silną energią, często możemy zauważyć go przy promowaniu gier, napojów energetycznych czy szybkich aut
- Różne odcienie czerwieni znaczą zupełnie coś innego, np. jasna czerwień – reprezentuje radość, pasję i miłość; rózowy – romantyzm, przyjaźń; ciemny czerwony – zdecydowanie, dowodzenie, wzburzenie; brązowy – stabilność
Kolor pomarańczowy
- Wzmaga apetyt
- Jest uosobieniem dynamiki oraz energii
- Kojarzy się z radością i świetną zabawą
- Można zauważyć ten kolor w reklamach produktów dla młodzieży oraz podczas wyprzedaży, zniżek
- Każdy odcień pomarańczowego przedstawia różne skojarzenia, np. ciemny – wzbudza nieufność, jaskrawa pomarańcz – żądza, przewaga oraz zaciekłość
Kolor żółty
- Nasze skojarzenia to ciepło, słońce oraz czas wolny
- Idealny do reklam dla dzieci oraz produktów które kojarzą się z wolnym czasem
- Odradza się wykorzystywania go do promowania produktów prestiżowych/luksusowych
- to idealny kolor jeśli chcemy aby klient poczuł, że nasz produkt jest bezpieczny
- Jasny odcień tego koloru kojarzy się z satysfakcją, zadowoleniem i szczęściem
Kolor zielony
- Symbolizuje naturę, ład i porządek
- Wzbudza w nas poczucie bezpieczeństwa
- Idealnie sprawdzi się do promowania produktów naturalnych, ekologicznych ale również leków i banków
- Ciemny odcień – zawiść, podejrzliwość; morska zieleń – opieka; oliwkowa zieleń – symbol harmonii oraz ładu
Kolor niebieski
- Symbol wierności, wiedzy, dogmatu i wiary
- Idealny dla marek związanych a lotnictwem, wodą, środkami czystości, ryby
- Odradza się tego koloru do produktów związanych z jedzeniem, ponieważ niebieski obniża apetyt
- Kolor niebieski wzbudza w nas zaufanie
- Odcień jasny – zdrowie, miękkość oraz empatia; ciemnoniebieski – mądrość, jedność, potęga
Zachodnie kojarzenie kolorów znacznie różni się od tego, w jaki sposób widzą je takie kraje jak Japonia czy Chiny. Weźmy za przykład kolor biały, powszechnie kojarzy się z niewinnością. W Chinach, Japonii i Indiach jest to barwa, która powiązana jest z nieszczęściem. Jeśli chodzi o kolor zielony, często używany jest na stronach internetowych, które związane są z instytucjami finansowymi w USA. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta, kojarzy się z dolarem. W innych krajach, gdzie waluta prezentuje się w różnych barwach, nie zauważymy takiego powiązania. Dlatego tak ważne jest, zapoznanie się ze znaczeniem kolorów, abyśmy uzyskali oczekiwany efekt.
Podczas naszej pracy w drukarni Etykiety.pl Etigraf, codziennie spotykamy się z pełną gamą kolorów, barw i odcieni. Tworzą one ciekawe projekty graficzne, które potem drukujemy na Waszych etykietach. Częstokroć po pomieszaniu kolorów, powstają barwy, których nikt z nas się nie spodziewał, a efekt na koniec jest piorunujący. Dlatego nasza praca to wiele ciekawych projektów i zadań specjalnych, które uwielbiamy.