Menu
BLOG
  • Strona główna
  • Etykiety.pl
  • English
  • Deutsch
  • Zaloguj
BLOG

Flekso, cyfra, offset – jaką metodą wydrukować twoją etykietę?

Posted on 30 października 201930 października 2019 by centro_admin

Wymyślić coś fajnego…tak zaczyna się droga  przy tworzeniu etykiety  dla  produktu.  Spędzasz wiele godzin wymyślając projekt idealny. W końcu jest ! Klient zadowolony, a grafik spełniony. Ale co dalej?…W tym miejscu rozpoczyna się przygoda od projektu do idealnej realizacji.

Masz wiele możliwości, ale w jaki sposób wybrać tą odpowiednią, aby przenieść Twoje wyobrażenie o idealnej etykiecie do rzeczywistości.. Przybliżymy  najpopularniejsze metody druku, aby łatwiej było ci podjąć decyzję o jej wyborze.

Druk cyfrowy “Najmłodsza” metoda ,  wynaleziona ponad 20 lat temu . Za początek uznaje się rok 1993. Co prawda jednokolorowe maszyny natryskowe (ink-jet) były już znane i stosowane od 1970 roku, ale nie mniej ramy czasowe wyznaczyła uzyskana jakość.

Druk cyfrowy polega na tym, że dane zawarte w pliku cyfrowym za pomocą maszyn drukujących i specjalnych środków barwiących zostają przenoszone na podłoże do zadruku.

  • Największą zaletą druku cyfrowego jest druk “tu i teraz”. Mamy możliwość drukowania niskonakładowych  serii w krótkim czasie , bez  ponoszenia wysokich kosztów matryc. Mamy również  możliwość nadruku  na każdej  etykiecie różnych, zmiennych danych   teksty, grafika, numerowanie, personalizację danych.  Możemy to zrobić podczas jednego wydruku.  Ilość zmiennej informacji jest uzależniona jedynie od twojej wyobraźni.
  • Oczywiście metoda druku cyfrowego ma również wady. Jeżeli planujesz wydruk średnich i wysokich nakładów, ta metoda nie jest dla ciebie. Druk cyfrowy ogranicza również użycie farb specjalnych. Kolory specjalne łatwiej jest drukować analogowo niż cyfrowo. W tradycyjnych metodach drukarze mogą tworzyć własne kolory poprzez mieszanie wybranych farb w określonych proporcjach. Konieczność termicznego procesu utrwalania nadruku, powoduje specyficzne wymagania stawiane podłożom, a to z kolei zawęża zakres ich stosowania.

Druk offsetowy jest techniką tzw. druku płaskiego, co oznacza, iż poszczególne elementy  aluminiowej matrycy offsetowej znajdują się na jednakowym poziomie. Druk ten wykorzystuje zjawisko wzajemnego odpychania się czynników niedrukujących i drukujących.

  • Do zalet tej technologii możemy zaliczyć realizowanie wydruków względnie tanio i szybko.   Szczególnie w przypadku dużej ilości odbitek. Technika druku offsetowego zapewnia wyższą jakość wydruku niż w przypadku druku cyfrowego, ponieważ odwzorowane są nawet najmniejsze elementy. Druk offsetowy daje nam możliwość użycia szerokiego zakresu papierów do druku w zakresie gramatur i rodzajów. Często jednak ogranicza sie do druku czterokolorowego (CMYK). Jeżeli chcemy uszlachetnić swoją etykietę lakierem, folią bądź złoceniem, to taki proces odbywa się to na osobnej linii, co może minimalnie wydłużyć czas realizacji.
  • Wadą tego druku może być to że przy niewielkich nakładach ta metoda nie jest opłacalna. Im większa ilość sztuk, tym bardziej opłacalna staje się opisywana metoda.
    Wydruku offsetowego nie można również personalizować jak w przypadku druku cyfrowego. Taki sposób wydruku posiada też ograniczenia, jeżeli chodzi o wizję twojego projektu etykiety, np. nie można nadrukować jasnego koloru na ciemnym papierze ponieważ farby offsetowe są w pewnym stopniu transparentne. Z pewnością to nie jest metoda z “dnia na dzień” ponieważ farba po wydruku musi wyschnąć. Ostatnią wadą jest fakt, że w tej metodzie druku konieczne jest wcześniejsze przygotowanie formy drukowanej. Ten krok natomiast podnosi koszt wykonania wydruków i wydłuża czas realizacji.

Druk fleksograficzny
Aby zdefiniować fleksografię możemy użyć definicji: „Drukowanie wypukłymi, elastycznymi formami drukowymi z użyciem ciekłych, szybkoschnących farb oraz wałka rastrowego przenoszącego farbę na formę drukową”.

Technologia ta w znacznym stopniu opanowała drukowanie. To technika, z którą często można się zetknąć przy druku opakowań. Wynika to z faktu, że najczęściej maszyny są przystosowane do podłoża podawanego ze zwoju oraz umożliwiają druk na różnych podłożach. Dlatego wielu producentów z branży chemii gospodarczej , kosmetycznej oraz spożywczej, wybiera właśnie druk flexo. Tam, gdzie wymagana jest etykieta o wyższej odporności , a do druku wybieramy folię,  flekso ma największą przewagę. Jest to najbardziej opłacalna technika w przypadku powtarzalnych druków średnio i wysokonakładowych, niewymagających częstych zmian w projekcie. Bez problemu uzyskasz kolory, jakie cię satysfakcjonują. Od farb specjalnych, odcieni pastelowych do farb metalizowanych.

  • Zaletą tej metody może być to, że nie wymaga ona drogich podłoży aby etykieta stała się wizualnie atrakcyjna. Jednocześnie pozwala nam na użycie różnorodnych materiałów takich jak: folia biała, transparentna, srebrna; materiały syntetyczne, papiery strukturalne. Oferta podłoży jest niemal nieograniczona. Wyobraź sobie, że masz wizję papierowej etykiety, wystarczy zmienić materiał aby całkowicie odświeżyć spojrzenie na twoją etykietę. Masz nieskończoną możliwość tworzenia z każdym wydrukiem czegoś nowego.

Dodatkowo przy jednym wydruku możesz bez problemu uszlachetnić swój projekt. Dodać laminat: błyszczący lub matowy, zabezpieczyć etykietę lakierem. Łączyć lakier matowy z błyszczącym, uszlachetnić  złoceniem: srebrnym, złotym, kolorowym… Twój projekt – flekso realizacja..

  • Jeżeli mamy wskazać na wady tej metody druku to koszt przygotowania matryc polimerowych. Jeśli planujesz druk w średnich i wysokich nakładach koszty matryc są akceptowalne. Poza tym, przy całej liście zalet, na wady możemy patrzeć z mniejszą uwagą.
    

Aby dla danego projektu wybrać najbardziej optymalną metodę druku, należy przeanalizować wiele czynników: powtarzalność druku, warunki przechowywania produktu w procesie logistycznym, złożoność projektu oraz ilość kolorów i uszlachetnień zastosowanych w projekcie. Często podłoże do druku, jakie musi zostać zastosowane do druku etykiety, jednoznacznie definiuje metodę druku. Mimo wszystko, warto zaufać drukarni i profesjonalnemu doradztwu, które pozwoli rozwiać wszelkie wątpliwości oraz opracować najlepszą technologię druku do realizacji danego projektu.

Technologia

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Witamy na naszym blogu

Jesteśmy zespołem doświadczonych specjalistów o szerokiej wiedzy w zakresie technologii druku.
Śledzimy na bieżąco obowiązujące trendy oraz nowinki z dziedziny poligrafii.

W sposób ciągły rozwijamy swoje kwalifikacje i wiedzę, aby być wartościowym partnerem dla Twojej firmy.

Tutaj dzielimy się naszą wiedzą.

Ostatnie wpisy

  • 10 cech, które musi spełniać wartościowa etykieta
  • Cała prawda o opakowaniach nadających się do recyklingu.
  • Etykiety w pandemii. Jakich etykiet używać, aby zachować bezpieczną odległość między ludźmi?
  • Jaki wpływ mają na nas kolory?
  • Jakie etykiety przemawiają do konsumentów pokoleń od X do Z? Czyli dialog producenta z konsumentem poprzez etykietę

Wyszukaj

Archiwa

  • styczeń 2022
  • marzec 2021
  • styczeń 2021
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • listopad 2019
  • październik 2019

Linki

  • Strona główna
  • Etykiety.pl
  • Zaloguj

Najnowsze wpisy

  • 10 cech, które musi spełniać wartościowa etykieta 14 stycznia 2022
  • Cała prawda o opakowaniach nadających się do recyklingu. 15 marca 2021
  • Etykiety w pandemii. Jakich etykiet używać, aby zachować bezpieczną odległość między ludźmi? 5 marca 2021
  • Jaki wpływ mają na nas kolory? 25 stycznia 2021
  • Jakie etykiety przemawiają do konsumentów pokoleń od X do Z? Czyli dialog producenta z konsumentem poprzez etykietę 27 lutego 2020

O Firmie

Osiedle Nowy Glinnik 17
97-217 Lubochnia
łódzkie

+48 44 725 11 11
etykiety@etykiety.pl

_


Etykiety, które sprzedają - nasz blog będzie miejscem, w którym znajdziesz kompleksowe informacje dotyczące rozwiązań etykietowych i opakowaniowych. Dzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem w kwestiach technologicznych, marketingowych i sprzedażowych.

Sukcesywnie odkryjemy przed Tobą tajniki poligrafii i przybliżymy światowe trendy w projektowaniu etykiet i opakowań.

Kompleksowo i szeroko poruszymy tematy optymalizacji kosztów produkcji, 'szytych na miarę" możliwości uszlachetnień etykiet, rodzajów materiałów samoprzylepnych i nowinek marketingowych. Zapraszamy do lektury.

© Copyright 2018. All Rights Reserved. Realizacja Centroinf